Některé vysokoškolské instituce pořádají tzv. International staff weeks. Jedná se zpravidla o cca týdenní setkání, na která jsou zváni především zástupci a Erasmus+ koordinátoři, ale i vyučující z partnerských univerzit. Na uvedených setkáních je prezentována univerzita, jsou představeny studijní programy jednotlivých fakult, kampus vysoké školy, geografické či historické zajímavosti města a blízkého okolí, své vysokoškolské instituce ale prezentují také zúčastnění zástupci partnerských zahraničních vysokoškolských institucí.
I Technická univerzita v Liberci pořádává pro své partnerské zahraniční vysokoškolské instituce International Staff Week. Další International Staff Week by měl být s největší pravděpodobností pořádán v roce 2023.
Některé zahraniční univerzity zaznamenávají termíny plánovaných International Staff Weeks do přehledové tabulky umístěné na weblinku (http://staffmobility.eu/staff-week-search).
Finanční podpora pro účastníky zaměstnaneckých mobilit programu Erasmus+
Pobytové náklady
Jakýkoliv účastník zaměstnanecké mobility programu Erasmus+ obdrží grant na pobytové náklady, jejichž výše se stanovuje s přihlédnutím k životním nákladům v dané zemi. Od 15. dne uskutečňované mobility se příspěvek na pobytové náklady snižuje.
Pobytovými náklady jsou přitom rozuměny náklady na
K pobytovým nákladům se připočítává příspěvek na dopravu, který je odstupňován dle vzdálenosti mezi domácí institucí a místem pobytu v zahraničí.
Kalkulačka vzdáleností
K výpočtu úhrady cestovních nákladů slouží informativní kalkulačka vzdáleností. Konečné rozhodnutí o výši úhrady cestovních nákladů učiní odpovědný pracovní Kanceláře Erasmus+ TUL a poskytnutá finanční částka bude uvedena v Účastnické smlouvě.
Green Erasmus+
Při využití ekologičtějšího způsobu dopravy lze zaměstnanci přiznat:
jednorázový příspěvek 50 € pro cesty v délce 100 – 4 000 km;
navýšení délky mobility až na 4 dny na cestu (týká se krátkodobých mobilit). Na tyto dny budou zaměstnancům také hrazeny pobytové náklady, ale musí prokázat, že uvedené dny skutečně strávili na cestě;
účastníci s nárokem na cestovní náklady mají v případě green cesty nárok až na 6 dní pobytových nákladů navíc (opět ale pouze za předpokladu doložení podkladů (účtenek apod.), že na cestě strávili tolik dní navíc) a na finanční příspěvek podle následující tabulky:
Vzdálenost
Výše cestovního nákladu
10 – 99 km
-
mezi 100 a 499 km
210 € na účastníka
mezi 500 a 1 999 km
320 € na účastníka
mezi 2 000 a 2 999 km
410 € na účastníka
mezi 3 000 a 3 999 km
610 € na účastníka
mezi 4 000 a 7 999 km
-
8 000 km nebo více
-
Za ekologičtější způsob dopravy se přitom považuje:
vlak, autobus, loď místo auta či letadla
cestování autem v případě spolujízdy (tzn., na mobilitu jedou autem min. dvě osoby společně)
zde může nastat problém s vykazováním společné cesty (je třeba doložit doklady za tankování, poplatek za dálniční známku apod.)
Dodatečná finanční podpora (Erasmus+ a inkluze)
Zaměstnanci s omezenými příležitostmi mohou navíc požádat o dodatečnou finanční podporu na pokrytí zvýšených nákladů souvisejících s výjezdem.
Následuje přehled možné podpory pro účastníky s omezenými příležitostmi nad rámec základních finančních příspěvků. Osobou s omezenými příležitostmi se rozumí potencionální účastník, jehož osobní, fyzický, duševní nebo zdravotní stav je takový, že jeho účast v projektu, tedy na mobilitě, by nebyla možná bez dodatečné finanční či jiné podpory. Pravidla Erasmus+ stanovují podle typů omezení tyto příspěvky a způsoby podpory:
Účastníci s fyzickým, duševním nebo zdravotním znevýhodněním
Erasmus+ grant poskytne pokrytí 100 % skutečných nákladů; tzn. rozpočet k navýšení pobytových nákladů k pokrytí zvýšených finančních nákladů na základě reálných podkladů;
Doprovodné osoby zaměstnanců s omezenými příležitostmi mají nárok na příspěvek na základě skutečně vynaložených nákladů;
Možnost uskutečnění krátkodobé mobility místo dlouhodobé.
Účastníci s jinou další překážkou (jedná se o překážky, které budou posuzovány jednotlivě komisí ZHR)
Možnost uskutečnění krátkodobé mobility místo dlouhodobé.
Účastníci s omezenými příležitostmi jsou o těchto možnostech informováni prostřednictvím Akademické poradny a centrem podpory (APC). O finanční podporu pak žádají ve spolupráci s koordinátorem Erasmus+ na základě individuální konzultace.
Stručné informace k administrativním činnostem spojeným s mobilitou
Před odjezdem
Kromě vyplnění a potvrzení předvýjezdových dokumentů (Mobility Agreement a Účastnická smlouva pro mobilitu zaměstnanců) odpovědnými osobami na TUL a na partnerské instituci by si minimálně 40 dní před cestou měl zaměstnanec požádat na OOP (Ing. Alenu Šírkovou) o dokument A1 (potvrzení o vyslání). Dále by si vyjíždějící zaměstnanec měl v den uvedený v Účastnické smlouvě vyzvednout na podkladně TUL přidělený grant (pokud si tedy přidělený grant nenechal zaslat na bankovní účet). Ve Vemě je potřeba „založit“ zahraniční cestovní příkaz, který musí schválit přímý nadřízený.
Během mobility
Poslední den účasti na partnerské instituci nezapomeňte nechat potvrdit dokument „Confirmation of Erasmus+ teaching/training period“, jehož kopie se po návratu na domácí univerzitu odevzdává fakultnímu koordinátorovi a originál se odevzdává v kanceláři Erasmus+ TUL.
Po návratu
Po návratu doplňte ve Vemě cestovní příkaz tak, aby byly veškeré výdaje nulové a odevzdejte jej do kanceláře Erasmus+ TUL.
Aby byla mobilita zprostředkovatelem grantu uznána za úspěšně uskutečněnou, je ještě třeba vyplnit online dotazník, k jehož vyplnění budete vyzvání po návratu.
Podmínky pro výjezdy zaměstnanců TUL
Výukové pobyty
nutnost splnění minimálně 2 dní výuky na přijímající instituci v programové zemi nebo strávení minimálně 5 dní v partnerské zemi;
minimálně 8 hodin výuky za týden na přijímající VŠ nebo za jakékoliv kratší období. V případě delších pobytů se vypočítá počet hodin 8/5, případně 8/7 (předpokládá-li se práce o víkendu) krát počet dní mobility;
maximální délka pro výukové pobyty jsou dle pravidel programu Erasmus+ 2 měsíce (tj. 60 dní), ale interní pravidla TUL omezují financování na max. 2 týdny;
zaměstnanec obdrží paušální příspěvek k částečnému pokrytí nákladů na pobyt a paušální příspěvek na pokrytí jízdních nákladů podle vzdálenosti;
prioritou jsou mobility akademických zaměstnanců, kteří vyjíždějí poprvé;
akademický pracovník vyjíždějící na výukový pobyt musí mít s TUL pracovněprávní vztah potvrzený platnou pracovní smlouvou, výše úvazku nerozhoduje. Může být občanem jakékoliv země
Školení
nutnost splnění minimálně 2 dnů školení na přijímající instituci v programové zemi nebo strávení minimálně 5 dní v partnerské zemi;
maximální délka pro školení jsou dle pravidel programu Erasmus+ 2 měsíce (tj. 60 dní), ale interní pravidla TUL omezují financování na max. 2 týdny;
zaměstnanec obdrží paušální příspěvek k částečnému pokrytí nákladů na pobyt a paušální příspěvek na pokrytí jízdních nákladů podle vzdálenosti;
prioritou jsou mobility zaměstnanců, kteří vyjíždějí poprvé;
školení může mít formu klasického školení, účasti na workshopu, odborném kurzu, jazykovém kurzu, stínování (tzv. job-shadowing) apod., náplň školení na zahraniční instituci však vždy musí být v souladu s pracovní náplní zaměstnance na TUL;
zaměstnanec vyjíždějící na školení musí mít s TUL pracovněprávní vztah potvrzený platnou pracovní smlouvou, výše úvazku nerozhoduje. Může být občanem jakékoliv země
Kombinované intenzivní mobility
v případě, kdy TUL bude pouze zapojenou institucí, se bude jednat o běžné výjezdové zaměstnanecké mobility
u zaměstnaneckých mobilit platí omezení na maximálně 14-ti denní mobilitu
Přihláška do výběrového řízení na výukový pobyt/školení pro zaměstnance FP TUL
Výběrové řízení na výukové mobility, resp. školení je vyhlášeno obvykle v prosinci daného kalendářního roku na následující akademický rok. Vyhlášení výběrového řízení je zveřejněno na fakultních stránkách programu Erasmus+ a je také oznámeno zasláním e-mailové zprávy katedrálním koordinátorům, resp. vedoucím kateder FP. Cca do poloviny ledna kalendářního roku následující po tom kalendářním roku, ve kterém bylo výběrové řízení vyhlášeno, jsou přijímány návrhy nominovaných žadatelů o zaměstnanecké mobility programu Erasmus+. Viz Erasmus+ stránky FP (https://erasmus.fp.tul.cz/aktuality/aktuality-pro-erasmus/vyhlaseni-vyberoveho-rizeni-pro-zamestnanecke-erasmus-mobility-v-akad-roce-2022-2023).
V případě jakéhokoliv dotazu týkajícího se zaměstnaneckých Erasmus+ mobilit kontaktujte Mgr. Danielu Bímovou, Ph.D. na e-mail Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..
Program Erasmus+ je zaměřen na vysokoškolské vzdělávání, resp. na
spolupráci mezi vysokoškolskými institucemi,
odborné vzdělávání na vysokoškolské úrovni,
spolupráci mezi vysokoškolskými institucemi a podniky.
Program je určen především pro studenty, pedagogy a zaměstnance vysokoškolských institucí, ale i pro školitele z podniků a dalších subjektů.
Do programu Erasmus+ se mohou zapojit české veřejné, státní a soukromé vysoké školy (VŠ) a také vyšší odborné školy (VOŠ), které vlastní Listinu programu Erasmus pro vysokoškolské vzdělávání ECHE (Erasmus Charter for Higher Education), kterou Evropská komise opravňuje vysokoškolskou instituci k účasti v programu Erasmus+. Pro ECHE TUL viz dokument (https://doc.tul.cz/9822).
Zaměstnanecké mobility programu Erasmus+
Program Erasmus+ mohou využít zaměstnanci vysokoškolských institucí, a to jak pedagogičtí, tak i výzkumní, administrativní a jiní pracovníci vysokoškolské instituce. Podmínkou je pracovněprávní vztah s vysílající vysokoškolskou institucí v České republice.
Hlavní cíle zaměstnaneckých mobilit programu Erasmus+
Mezi hlavní cíle zaměstnaneckých mobilit programu Erasmus+ lze zařadit především:
podporu profesionálního rozvoje osob, které pracují v oblasti vzdělávání, odborné přípravy a práce s mládeží,
inspiraci k inovaci a zkvalitnění výuky či práce s mládeží,
získání nových znalostí a zkušeností v oblasti profesního zaměření,
zdokonalení komunikačních dovedností v cizích jazycích,
navázání profesních kontaktů a z toho plynoucí se zapojení do sítě mezinárodních kontaktů v oblasti profesního zaměření,
získání smyslu pro evropské občanství a evropskou identitu,
poznání kultur jiných zemí.
Program Erasmus+ nabízí zaměstnancům VŠ/VOŠ tři typy aktivit
Výukové pobyty
v délce 2 dny až 2 měsíce (výuka v rozsahu min. 8 hodin za týden či kratší dobu pobytu),
na partnerské vysokoškolské instituci vlastnící ECHE.
Tato aktivita umožňuje pedagogickým pracovníkům vysokoškolských institucí nebo pracovníkům z podnikové sféry vyučovat na zahraniční partnerské vysokoškolské instituci. Mobilita zaměstnanců se může uskutečnit v jakémkoliv oboru, resp. v jakékoliv akademické disciplíně. Nově lze absolvovat i jako kombinovanou mobilitu, tedy kombinaci fyzického výjezdu s virtuální složkou.
Školení
v délce 2 dny až 2 měsíce,
na partnerské vysokoškolské instituci vlastnící ECHE či v jakékoliv veřejné nebo soukromé organizaci působící na trhu práce nebo v oblasti vzdělávání, odborné přípravy a práce s mládeží.
Školení je určeno pro pedagogické i nepedagogické pracovníky a je možné ho absolvovat na partnerské vysokoškolské instituci, která je držitelkou ECHE, i v jakékoliv veřejné nebo soukromé organizaci, která působí na trhu práce nebo v oblasti vzdělávání a práce s mládeží. Tato aktivita podporuje profesní rozvoj pedagogických a nepedagogických pracovníků vysokých škol formou praktického či odborného školení v zahraničí (s výjimkou konferencí), stínováním zaměstnance na příslušném pracovišti, náslechem přednášek, resp. odborných kurzů, studijní návštěvou, návštěvou seminářů a workshopů aj. na partnerské vysokoškolské instituci nebo v jiné příslušné organizaci v zahraničí. Školení lze absolvovat i jako kombinovanou mobilitu, tedy kombinaci fyzického výjezdu s virtuální složkou.
Kombinované intenzivní programy
(BIP – Blended Intensive Programs)
Tzv. blended mobility jsou zcela novou aktivitou uskutečňovanou v programovém období 2021 - 2027. Jedná se o krátkodobé vzdělávací programy využívající inovativní způsoby výuky kombinující fyzické mobility s virtuální aktivitou.
Základní principy a pravidla kombinovaných intenzivních programů:
Studenti/zaměstnanci přihlášení do těchto programů musí fyzicky absolvovat program v délce 5 až 30 dní a zároveň absolvovat povinnou virtuální složku programu, která usnadňuje výměnu a týmovou činnost v oblasti společného online vzdělávání.
Pro přiznání grantu je nutné dodržet minimální délku pobytu v zahraničí, další část mobility je možné realizovat distančně/online z ČR. POZOR, pro část, která je realizována v ČR, nenáleží účastníkovi žádné finanční prostředky.
Katedra, ústav, rektorátní oddělení apod. se mohou zapojit do tzv. kombinovaného intenzivního programu, na kterém spolupracují TUL a nejméně 2 vysokoškolské instituce z minimálně dvou různých programových zemí (EU) programu Erasmus+. Počet osob z těchto institucí není stanoven. Poznámka: Dle pravidel programu Erasmus+ musí být kombinovaný intenzivní program připravován a realizován nejméně 3 vysokoškolskými institucemi (držiteli ECHE) minimálně ze 3 různých programových zemí.
Vysokoškolské instituce z partnerských zemí(mimo EU) se do kombinovaných intenzivních programů mohou zapojit a mohou také vysílat účastníky, ale pouze na své vlastní náklady. Účastníci z partnerských zemí se nezapočítávají mezi minimální počet účastníků pro financování projektu.
Účastníky kombinovaných intenzivních programů mohou být studenti i zaměstnanci. Minimální počet zapojených osob je 15 a maximální počet zapojených osob je 20 (dle počtu schváleného v žádosti grantu). Poznámka: Do celkového počtu se nezapočítávají účastníci z domácí instituce a přednášející. Dále také účastníci z partnerských zemí.
Přijíždějící účastníci obdrží grant ze své domácí instituce. Domácí účastníci neobdrží žádné finanční prostředky, stejně tak účastníci z partnerských zemí.
Místem konání kombinovaných intenzivních programů je země pořádající instituce; v případě TUL je to ČR.
V rámci kombinovaných intenzivních programů je povinná virtuální část (její délka není blíže specifikována). Může se jednat o virtuální interaktivní spolupráci (např. cvičení, seminář, přednášku aj.), na kterou navazuje povinná krátkodobá mobilita do jedné ze zemí zapojených do BIP, anebo je virtuální složka součástí příprav (předpříjezdový online meeting např. o nastavení procesů programu) či evaluace (popříjezdový online meeting, při němž dojde k vyhodnocení uskutečněného programu) BIP.
Virtuální složka musí online prostředky propojit účastníky programu, aby mohli společně a současně pracovat na konkrétních úkolech, které jsou součástí kombinovaného intenzivního programu a započítávají se do celkových výsledků učení.
Finanční prostředky (400 € na účastníka) se vykazují podle skutečnosti. Lze je využít na organizaci programu, odměny lektorům, pronájem prostor, vybavení a stravu. Finanční prostředky nelze využít na ubytování, resp. dopravu pro přijíždějící studenty/zahraniční vyučující, kteří obdrželi stipendium/grant od své domácí instituce.
O finanční prostředky pro tento typ mobilit je nutno žádat již při podávání žádosti o grant (termín podání žádosti o Erasmus+ grant pro následující akademický rok je každoročně kolem poloviny února po ukončení výběrového řízení programu Erasmus+ pro nadcházející akademický rok).
V případě studentských BIP by se mělo jednat o přidanou hodnotu ke stávajícím kurzům; v důsledku toho musí zapojení studenti obdržet minimálně 3 ECTS kredity.
Kombinované intenzivní programy lze využít např. pro letní školy, krátkodobá vzdělávací setkání, krátkodobé stáže či praxe, intenzivní školení, tzv. staff weeks (viz níže) pro setkání zástupců partnerských univerzit apod.
Potencionální účastníci zaměstnaneckých mobilit programu Erasmus+
Výukové pobyty
pedagogický zaměstnanec vysoké školy (včetně doktorandů, jež jsou zaměstnanci VŠ),
pedagogický zaměstnanec může být občanem jakékoliv země, ale musí být v pracovněprávním vztahu s vysílající vysokoškolskou institucí v České republice,
akademičtí pracovníci mohou vyjíždět na výukové pobyty opakovaně,
zahraniční odborník z podniku, pracovník jakékoliv veřejné instituce nebo soukromé organizace působící na trhu práce v oblasti vzdělávání, nebo odborné přípravy mládeže, který přijíždí na českou vysokoškolskou instituci na základě jejího pozvání (vysokoškolská instituce jeho pobyt financuje).
Školení
zaměstnanec vysoké školy (pedagogický, administrativní i jiný pracovník),
zaměstnanec může být občanem jakékoliv země, ale musí být v pracovněprávním vztahu s vysílající vysokoškolskou institucí v České republice,
zaměstnanci vysoké školy mohou vyjíždět na krátkodobá školení opakovaně.
Mobility programu Erasmus+ (výukové pobyty, školení a BIP) zajišťované TUL
výukové pobyty:
Mobility Agreement – Staff Mobility for Teaching,
Účastnická smlouva pro mobilitu zaměstnanců na výukový pobyt
Confirmation of Erasmus+ teaching period
školení:
Mobility Agreement – Staff Mobility for Training,
Účastnická smlouva pro mobilitu zaměstnanců na školení
Confirmation of Erasmus+ training period
Všeobecné informace, kvalifikační podmínky a postup pro vyplňování povinných dokumentů jsou pro zaměstnance TUL k dispozici na Intranetu TUL (po přihlášení identifikačními údaji do Liane) (https://intranet.tul.cz/intranet-zamestnanci/zamestnanci/erasmus). Na univerzitní webové stránce (https://www.tul.cz/erasmus/) jsou uvedeny nejen obecné informace o programu Erasmus+, ale také důležité odkazy. Převažují však informace pro studentské mobility.
Do kterých zemí je možné vycestovat?
Výukový pobyt, školení i krátkodobou mobilitu mohou zaměstnanci českých vysokých a vyšších odborných škol realizovat v současné době v zemích celého světa:
27 členských států EU: Belgie, Bulharsko, Chorvatsko, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Irsko, Itálie, Kypr, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Malta, Německo, Nizozemí, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, Slovensko, Slovinsko, Španělsko, Švédsko
Země EHP: Island, Lichtenštejnsko, Norsko
Kandidátské země: Turecko, Severní Makedonie, Srbsko
Partnerské země: ostatní země světa dle příslušné Výzvy pro předkládání návrhů v rámci tzv. mezinárodní kreditové mobility. Více informací o mobilitě do partnerských zemí naleznete zde (https://www.dzs.cz/mezinarodni-kreditova-mobilita).
Mezinárodní kreditová mobilita
Všechny tři typy uvedených mobilit (výukové pobyty, školení a krátkodobé mobility) lze nyní realizovat nejen v rámci evropských programových zemí, ale kdekoliv po světě, tedy také do partnerských zemí (https://erasmus-plus.ec.europa.eu/cs/programme-guide/part-a/eligible-countries). Avšak v rámci interního nastavení bude TUL realizovat tento typ mobilit pouze do regionu č. 14, tj. na Faerské ostrovy, do Švýcarska a do Velké Británie.
Pro mezinárodní kreditové mobility TUL podporuje výhradně tzv. „outgoing“ mobility.
Studeni TUL mají možnost se na těchto stránkách přihlásit. Takto ověření uživatelé pak mohou zveřejnit své zkušenosti a postřehy z výjezdu na našem blogu. Ověření lze provézt jen zprostředkovaně pomocí služby GOOGLE a přijímány jsou pouze uživatelé svázané s TUL. Ostatní účty GOOGLE jsou odmítány. Po přesměrování na stránku Google vyplňte školní email (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.) a pak se přihlaste uživatelským jménem ve tvaru jmeno.prijmeni a centrálním heslem LIANE.
TUL students have the opportunity to log in on these pages. Users verified in this way can then publish their experiences and observations from the trip on our blog. Verification can only be done indirectly using the GOOGLE service and only users linked to TUL are accepted. Other GOOGLE accounts are rejected. After redirecting to the Google page, fill in the school email (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.) and then log in with a username in the form name.surname and the central password LIANE.
Schůzku věnovaná aktuálním informacím o zahraničních pobytech
Nestihli jste schůzku věnovanou aktuálním informacím o zahraničních pobytech uskutečňovaných v rámci programu Erasmus na Fakultě přírodovědně-humanitní a pedagogické? Nevadí, nahlédněte do prezentace a zjistíte, co se účastnící se studenti dozvěděli.
Vycestovat do zahraničí, na studijní či pracovní stáž, je jednou z dalších unikátních nabídek, které ti naše univerzita nabízí. Jak potvrdí studenti, kteří byli ve Švédsku, Německu, Španělsku, Francii či jedné z mnoha dalších partnerských zemí, je to vzácná zkušenost, na kterou se zkrátka nezapomíná.
Zahraniční stáže zaměstnanců
O zaměstnanecké mobility je stále větší zajem, nejen vyučující můžou využít široké spektrum nabídek pro zahraniční spolupráci.
studenti řádně zapsaní do akreditovaného bakalářského, magisterského nebo doktorského studijního programu na TUL – prezenční i kombinované formy studia
AD2
student může na praktickou stáž vycestovatv kterémkoliv ročníku studia
AD3
student musí být po celé období stážeřádně zapsán(mimo absolventské stáže) ke studiu na vysílající instituci v oboru, který stáž zaštiťuje, nemůže tedy studium v daném oboru na vysílající instituci před ukončením stáže v zahraničí přerušit ani ukončit
AD4
student byl vybrán v řádně vyhlášenémvýběrovém řízení
Jak dlouho trvá stáž?
AD1
stáže v zahraničí mohou trvat2 měsíceaž maximálně12 měsíců
AD2
praktickou stáží v rámci programu Erasmus+ se rozumí pracovní praxe v přijímající organizaci v rozsahu plného pracovního úvazku, obvyklém v cílové zemi
AD1
Konkrétní instituce, kde byste rádi vyjeli na praktickou stáž, nemusí být vázané na smlouvy. Můžete vyjet do jakéhokoliv státu který se účastní programu Erasmus+.
AD2
Náplň stáže musí korespondovat s vaším studijním programem. Například, že jako muzeolog vyjedete na léto do archivu ve Vídni, jako sportovec vedete kroužky aerobiku na Kanárech, jako učitel češtiny učíte české děti ve Francii, rekreolog pracuje jako animátor v Řecku.
AD3
Pracovní stáž je již odbornější než studijní pobyt. Při hledání vám mohou být nápomocní kantoři na katedrách, kteří mají nezřídka kontakty na zahraničních univerzitách a mohou vám doporučit konkrétní instituci, na které se ucházet o stáž.
AD4
Na zahraniční instituci musíte mít svého supervisora, tutora, nebo vedoucího, který bude podepisovat dokumenty, zadávat práci a na konci vystavovat hodnocení.
Celý administrativní postup je srozumitelně popsán na webu TUL.
Pokyny pro zájemce o studium v zahraničí v rámci programu Erasmus+
Vytvořte přihlášku skládající se z následujících dokumentů:
Úvodní list
v češtině
Na úvodní list přihlášky, uvedený větou „Hlásím se do výběrového řízení zahraničního studijního/pracovního pobytu programu Erasmus+ pro akademický rok 2024/2025", napište
Jméno a příjmení
E-mail
Aktuální ročník studia
Studijní obor
Semestr, ve kterém plánujete vycestovat na zahraniční mobilitu
instituci, na které budete o stáž žádat, příp. popis konkrétní pracovní pozice, na kterou hodláte nastoupit
Motivační dopis
V jazyce země, v níž chcete studovat, anebo v hlavním vyučovacím jazyku
Jakmile jste si vybrali, na kterou univerzitu chcete vyjet, nezbývá než sepsat úspěšnou žádost o přidělení grantových prostředků a to formou motivačního dopisu, v našem případě pro Erasmus. Jak ale na to?
Nezoufejte, ačkoliv jste možná ještě nikdy předtím žádný podobný text nepsali, jeho sestavení vám nezabere ani hodinu čistého času. Jedná se totiž o shrnutí vašich osobních a profesních důvodů, proč se hlásíte právě tam, kam se hlásíte.
Pamatujte, že vaší jedinou referencí jste vy sami. Popřemýšlejte, co vás nejvíce motivovalo k rozhodnutí studovat v zahraničí a proč jste si pro tento účel vybrali danou školu. Dále se zamyslete, co vás od ostatních uchazečů nejvíce odlišuje a jaké jsou v souvislosti se studiem vaše nejsilnější stránky. Rozhodně nezapomeňte zmínit, v čem vám bude studium za hranicemi přínosné a jakým způsobem hodláte nabyté znalosti zúročit, až se ze zahraničí vrátíte na domácí akademickou půdu.
V neposledním mějte na paměti, že o celé žádosti rozhoduje vaše alma mater, tudíž by se patřilo ji do vašich úvah také zahrnout. V ideálním případě by z vašeho pobytu měla také těžit vaše katedra, byť jen formálně na papíře. Jakmile máte ve všech těchto čtyřech bodech jasno, nezbývá než usednout a vše smysluplně zformulovat do podoby motivačního dopisu.
Životopis
v češtině, ale možno i v jazyce, kterým jste psali motivační dopis - některé zahraniční univerzity jej při přijímaní vyžadují
Vyhotovte strukturovaný životopis včetně kontaktních údajů, studijního oboru, ročníku studia, studijních úspěchů, apod.
Zaregistrujte se přes IS STAG do výběrového řízení a nahrajte do systému všechny požadované dokumenty
Patříte-li mezi ty studenty, kteří opravdu budou moci vycestovat v rámci programu Erasmus+ v následujícím akademickém roce? Přečtěte si následující pokyny.
Pokyny před odjezdem na zahraniční studijní pobyt
Minimálně 5 měsíců před odjezdemkontaktujtesvého fakultního Erasmus+ koordinátora (budova G, 4. patro, studijní oddělení - nebo mailem).
Zaregistrujte ve STAGu svou zahraniční mobilitu, tj. pošlete na studijní oddělení FP paní Júlii Jandejskové vyplněnou a Vámi podepsanou "Žádost o registraci zahraniční mobility do IS STAG. Registrace mobility v systému IS STAG znamená zprovoznění (cca po 24 hodinách od vložení) ECTS výjezdu na Vašem účtu v sekci "Moje studium - ECTS výjezdy."
Jakmile se Vám ECTS výjezd na Vašem účtu ve STAGu objeví, můžete v záložce "Předměty" kliknutím na ikonu "Přidat další předmět" zadat do STAGu předměty, které chcete v rámci zahraniční mobility studovat. Do nově otevřeného okna vložte nejprve zkratku předmětu, kterou jste nalezli v katalogu předmětů na zahraniční univerzitě a klikněte na ikonu "Vyhledat". Otevře se Vám plovoucí okno, v němž vyberete semestr, ve kterém plánujete Vaši zahraniční mobilitu.
Pokud Vámi vybraný předmět někdo ze studentů TUL již na partnerské univerzitě dříve studoval, nabídne STAG předvyplněné údaje pro daný předmět. Ty do svého ECTS výjezdu vložíte pouhým kliknutím na zkratku předmětu v zobrazené nabídce a stlačíte ikonu "Uložit". Zvolený předmět máte nyní vložený ve STAGu.
Pokud Vám STAG žádný předmět, ani seznam předmětů nenabídne, znamená to, že Vámi vybraný předmět zatím nikdo ze studentů TUL na partnerské zahraniční univerzitě nestudoval. V tomto případě je nutné do STAGu zadat všechny povinné údaje (jsou označené červenou hvězdičkou) a nakonec kliknout na ikonu "Uložit". Vámi zvolený předmět je nyní vložen do STAGu. Analogickým postupem pokračujete do té doby, dokud do STAGu nevložíte všechny Vámi vybrané předměty. Celkový počet kreditů Vámi vybraných předmětů by měl být 30 ECTS.
E-mailem požádejte fakultního koordinátora o nastavení
Párovaných předmětů. Tj. koordinátorovi zašlete v e-mailu zkratku a název předmětu studovaného na zahraniční partnerské univerzitě společně se zkatkou katedry, zkratkou a názvem předmětu vyučovaném na TUL, jehož splnění bude nahrazeno splněním zvoleného předmětu na zahraniční univerzitě.
Dle pravidel programu Erasmus+ je třeba, aby každý student, který vyjíždí na zahraniční studijní pobyt měl spárovaný minimálně jeden předmět. Výhodnější samozřejmě je najití shody u co nejvíce předmětů studovaných v zahraničí. Při uznávání spárovaných předmětů se počítá ten počet kreditů, který si student přiveze ze zahraniční univerzity. V některých zemích jsou předměty ohodnocené např. i 7,5 ECTS, 15 ECTS či dokonce 30 ECTS. Pokud se jezná o komplexnější předměty, je v takových případech možné po dohodě s vyučujícími uznat splnění i více předmětů studovaných na TUL.
V každém případě si student musí před nastavením párování předmětů ve STAGu domluvit uznání předmětů studovaných v zahraničí s vyučujícícmi na příslušných katedrách. Vzhledem k tomu, že se předměty uznávají až po příjezdu z mobility, tj. cca po 9 měsících od dojednání uznání, je vhodnější nechat si od vyučujících potvrdit písemně domluvené uznání předmětů studovaných v zahraničí. Zatímto účelem může sloužit formulář "Žádost o uznání předmětů studovaných na zahraniční partnerské instituci v rámci programu Erasmus+".
Poznámka:Párování předmětů je možné měnit do té doby, dokud nebude ve STAGu uzavřena zahraniční mobilita, tedy i po příjezdu.
Vaší jazykové úrovnětoho jazyka, v němž budete studovat většinu předmětů na zahraniční partnerské univerzitě. Vaši jazykovou úroveň je třeba doložit kopií získaného jazykového certifikátu, kopií maturitního vysvědčení, potvrzením od vyučujícího daného jazyka, apod.
Po zadání předmětů do STAGu, vložení párování a nastavení jazykové úrovně klikněte ve STAGu na zkratky:
LA - Learning AgreementneboliSmlouva o studiu
ToRBM - Transcript of Records Before MobilityneboliVýpis studijních výsledků před výjezdem
STAG automaticky vygeneruje pdf soubory uvedených dokumentů. Oba dokumenty 1x vytiskněte, LA na příslušném místě podepište a oba dokumenty doneste k podpisu fakultnímu koordinátorovi.
Fakultní koordinátor předá potvrzené dokumenty k podpisuuniverzitnímu koordinátorovi, který oba dokumenty potvrdí a naskenované je e-mailem zašle na příslušnou zahraniční univerzitu.
Sledujte stránky zahraniční partnerské univerzity, na kterou se chystáte vycestovat, především informace týkající se tzv. "Incoming studentů." Některé zahraniční univerzity požadují po přijíždějících studentech vyplnění a zaslání jejich tiskopisů Learning Agreementů, evidenčních karet studentů, kopii identifikační karty (občanský průkaz/pas/ISIC), apod.
Pokud budete potřebovat podepsat některý takovýto dokument, zastavte se za fakultním koordinátorem v době konzultačních hodin anebo podohodě e-mailem.
Na stránkách zahraničních univerzit také co nejdříve zjistěte,zda po přijíždějících studentech nepožadují online registraci do jejich elektronických studijních systémů. Termíny takovýchto online registrací bývají dřívějších dat, než jsou termíny pro zaslání dokumentů. Nekteré zahraniční univerzity nejsou ochotny studenta, který daný termín promeškal, dodatečně zaregistrovat a tedy přijmout.
Poznámka:Pokud budete mít jakýkoliv problém s online registrací do systému partnerské školy, kontaktujte neprodleně tamního koordinátora, který je tu od toho, aby Vám problém zkusil pomoci vyřešit, ev. zvolil náhradní možnost řešení problému. Koordinátoři na našich partnerských univerzitách jsou většinou velmi vstřícní a ochotní pomoci.
Koordinátora zahraniční partnerské univerzity také kontaktujte(nejlépe e-mailem) i v případech, budete-li potřebovat pomoci s výběrem předmětů, zajištěním ubytování, apod. Na mnoha univerzitách Vám s tím koordinátoři pomohou, někde se musíte více snažit sami... Většinou Vám ale po Vašem přijetí, tj. po podepsání Vašich LA na e-mail zašlou základní informace, jak postupovat se zajišťováním vaší mobility dále. Některé univerzity mají tyto informace na svých webových stránkách.
Min. 6 týdnů před vlastním odjezdem si na webové stráncehttps://www.tul.cz/verejnost-a-media/mezinarodni-spoluprace/erasmus stáhněte, vyplňte (nejlépe elektronicky), 3x vytiskněte a podepište tzv.Účastnickou smlouvu pro mobilitu studentů na studijní pobyt pro příslušný akademický rok, ve kterém budete vycestovávat. Před tím, než ji zanesete k dovyplnění a k podpisu do kanceláře Erasmu TUL (paní Ing. Radce Přeučilové), musíte
Mít sjednané připojištění léčebných výloh na dobu Vašeho studijního pobytu na zahraniční univerzitě(polovina zaplacené částky Vám bude po předložení sjednané smlouvy a účtenky uhrazena z fakulty formou mimořádného stipendia po podání žádosti po Vašem návratu z mobility). číslo pojistné smlouvy je nutné vepsat na příslušné místo v Účastnické smlouvě.
Mít podepsanéod referentky studijního oddělení FP (paní Júlii Jandejskové) "Potvrzení o splnění studijních povinností", které předáte společně s Účastnickou smlouvou v kanceláři Erasmu TUL
Před Vaším odjezdem obdržíte na Váš e-mail odkaz k vyplnění jazykového testu. Testováni budete z jazyka, který uvedete v Evidenčním listu jako tzv. "Hlavní studijní jazyk během výjezdu." Výsledky Vašeho testu nijak neovlivní vaše vycestování, na druhou stranu by neměly být nápadně odlišné od jazykové úrovně, kterou jste si nechali zadat do STAGu.
Zakupte si zpáteční jízdenku (vlak 2. třída, letenka třídy economy, apod.). Veškeré jízdenky z cesty na partnerskou univerzitu a zpět si nezapomeňte ponechat, po návratu ze studijního pobytu můžete požádat děkanát FP o vyrovnání těchto jednorázových nákladů formou vyplacení mimořádného stipendia (viz Opatření děkana č. 1/2017).
Odjeďtena zahraniční pobyt.
Pokyny pro studenty na studijním pobytu
Během welcome days, nebo co nejdříve po příjezdu, si dejte u Vášho místního koordinátora potvrditpříjezd na univerzitu. Dokument naskenujte a pošlete paní Jandejskové na email. to samé potvrzení budete potřebovat na konci stáže, takže si jej založte a na konci jenom přibyde jeden podpis od koordinátora. Ihned na začátku pobytu si na zahraniční partnerské instituci zkontrolujte, zda se všechny Vámi naplánované předměty otevírají. Pokud tomu tak není, je zapotřebí, abyste provedli změny předmětů. Ve STAGu se podívejte, zda máte "Stav mobility" nastavený na "Student je na výjezdu". Pokud tomu tak není, e-mailem o této skutečnosti informujte fakultního koordinátora. Jakmile budete mít ve STAGu "Stav mobility" nastavený na "Student je na výjezdu", vložte úplně stejným způsobem, jako jste tak učinili před výjezdem, předměty, které chcete přidat. STAg je automaticky označí jako přidané předměty. Předměty, které studovat z jakýchkoliv důvodů nebudete, nastavte jako "SMAZANÉ". Nenastavujte u nich "Odstranit". V takovém případě by se předměty na dokumentu změn neobjevily jako smazané. Jako smazané musí být označeny ty předměty, které byly uvedeny ve Vašem původním Learning Agreementu a nakonec je studovat nebudete.
Po provedení veškerého nastavení přidaných a smazaných předmětů, vegenerujte pod zkratkouCh-LAze STAGu dokumentZměny studijní smlouvy (Changes to Original Learning Agreement). Jednou dokument vytiskněte, podepište, nechte potvrdit hostující univerzitou a zašlete jej naskenovaný e-mailem fakultnímu koordinátorovi k zajištění podpisů na TUL. PAMATUJTE, že data u všech podepsaných osob musí být nejpozdějido jednoho měsíceod zahájení Vašeho studia na zahraniční partnerské instituci.
Bez potvrzení změn ve studijní smlouvě od obou univerzit není Váš studijní pobyt platný.Přijímající univerzita obvykle vyžaduje nejprve souhlas vysílající univerzity. Se zasláním podkladů protoneváhejte.
Nyní jižv klidustudujte... A přitom nezapomeňtefakultnímu koordinátorovi poslat mailem postřehy a zážitky z Vašeho studijního pobytu(nejlépe doplněné fotografiemi). Vaše příspěvky budou zveřejněny na webových stránkách Erasmu FP a jistě pomohou dalším studentům a kolegům při výběru jimi zvažovaných studijních destinací.
Tři týdny před návratem si na hostitelské univerzitě začněte vyřizovat potřebné formality (Confirmation of Study Period, Transript of Records). V německy mluvících zemích si obstarejte potvrzení o účasti na jednotlivých předmětech (Schein, Bescheinigung). Confirmation of Study Period
Pokyny pro studenty po návratu ze studia v zahraničí
Domů se musíte navrátit minimálně sConfirmation of Study Period. Transript of Records After Mobility Vám může hostitelská škola zaslat poštou po ukončení tamního zkouškového období, nejpozději všakdo šesti týdnůpo Vašem návratu na TUL.Komunikace s hostitelskou školou je výhradně Vaším úkolem.
Po návratu na FP TUL se ohlaste fakultnímu (případně katedrálnímu) koordinátorovi. Fakultnímu koordinátorovi předejte kopieConfirmation of Study Period, Transript of Recordsa připravte si svůj návrh na uznání předmětů -Uznání studijních povinností ze zahraničí.
S katedrálním koordinátoremdojednejte podmínky uznání předmětů absolvovaných v zahraničí a vycházejte přitom z "Náhradního plnění studijních povinností", které jste si od jednotlivých vyučujících nechali podepsat před odjezdem. Obejděte si vyučující a nechte si uznání předmětů potvrdit na výše uvedený dokument "Uznání studijních povinností ze zahraničí."
Nahlaste na studijním oddělení, že jste se vrátili ze zahraničí a předložte jim vyplněný dokument "Uznání studijních povinností ze zahraničí." Na studijním oddělení Vám podle zmíněného dokumentu provedou zapsání uznání předmětů do STAGu.
Emailem budete vyzváni k vypracování online závěrečné zprávy. Závěrečnou zprávu elektronicky vyplňte a odešlete. Závěrečná zpráva se již NEODEVZDÁVÁ v tištěné podobě.
Po návratu ze studijního pobytu/pracovní stáže můžetepožádat děkanát FPo vyrovnání jednorázových nákladů (proplacení jízdného - jsou propláceny pouze jízdenky z ekonomických tříd (autobus, vlak, letadlo) - a standardního cestovního zdravotního pojištění (léčebné výlohy) pouze na dobu trvání studia/pracovní stáže v zahraničí) formou mimořádného stipendia (viz Opatření děkana č. 1/2017). Fakulta může poskytnout studentovi mimořádné stipendium na pokrytí 50 % cestovních nákladů a nákladů na pojištění.
Žádost o náhradu cestovních nákladů
Opatření děkana č. 1/2017
Nyní můžete opět v klidu začít studovat na své alma mater....